2007年5月12日土曜日

Zone of Proximal Development

子どもは周りの社会-文化的環境に助けられて言語も習得するというポイント(Zone of Proximal Development: ZDP)を印象的にするために、Leo van Lier (2004) The Ecology and Semiotics of Language Learning: A Sociocultural Perspective. Kluwer Academic Publishers: Bostonの37ページで使われた表現です。思わず笑ってしまったので、ここに掲載しておきます。

For example, if in response to the baby's "Goh!" above the adult had responded: "Notice, small fellow, that this particular canine, which you have somewhat amgiguously referred to as 'Goh,' -- presumably your immature approximation of the word 'dog' -- is of the sub-species 'mutt,' characterized by crooked paws and lopsided ears, found originally in the foothills of Neasden, and recently promoted to the status of domestic companion in the Bavarian hinterland," the baby might not have made much headway linguistically, cognitively or socially, in spite of the vastly superior level of information provided. The close connection between the learners' actions and the adults' rejoinder relates to the notion of the ZPD.


http://en.wikipedia.org/wiki/Zone_of_Proximal_Development

3 件のコメント:

  1. 匿名9/27/2007

    はじめてお邪魔します。

    心理学を勉強中の学部生でヴィゴツキーの『Zone of Proximal Development』を調べていたら、こちらへ辿り着きました。

    もしお願いできましたら訳文を載せていただくことはできませんでしょうか?

    あつかましいお願いで恐縮です。ぺこり

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  2. 匿名様、
    訳はご自分でなさった方が自分の勉強になると思います。冷たいようですが、お断りさせていただきます。

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  3. 匿名9/28/2007

    おっしゃるとおり、自分で頑張って訳さなくてはいけませんよね。

    学生が勉強さぼるようになったら、学生やめなくちゃですものね。

    ありがとうございました。

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